Blog like an Egyptian

Backpacken door Egypte

McNiqaabs

2 December 2008, 22:05

Sinds gisteravond ben ik weer terug in Cairo, en voor de laatste nachten heb ik mijn intrek genomen in het Luna hotel. De entree is wel wat smoezelig; het hotel is op de 5e verdieping van een afgeleefd grauw gebouw, en de lift is niet geschikt voor mensen met hoogtevrees of liftangst want deuren in de lift zijn er niet. De andere verdiepingen in het gebouw lijken leeg te staan wat het allemaal een spookachtige uitstraling geeft, maar het hotel zelf is erg mooi, de kamers prachtig en de staff is zeer vriendelijk. Eenmaal weer in Cairo terug, wist ik al snel waarom ik hier drie weken geleden ook wel erg graag weg wilde.

Groeten uit Saoudi-Arabie!

30 November 2008, 23:34

Ja, dingen kunnen soms heel anders dan gepland gaan. Zo had ik me heel wat anders voorgesteld van de Peak Performance Buoyancy duik, de eerste duik op weg naar mijn Advanced Open Water certificatie. Het ging goed, erg goed. Een beetje te goed. Ik had mijn drijfvermogen zo goed onder controle dat ik helemaal wegdreef. Ik raakte de instructeur en de groep kwijt en opeens was ik daar alleen in het water. De regel is dan: niet langer dan 1 minuut blijven zoeken, en dan langzaam naar de oppervlakte gaan. Daar aangekomen zag ik geen spoor van de anderen, dus ben ik maar naar de dichtstbijzijnde kust gezwommen. Ik was blijkbaar wel wat afgedreven want het kwam me helemaal niet bekend voor. Toen er opeens een viertal flink bewapende baardmannen in een Jeep kwam aanrijden en me zeer onvriendelijk dwongen om in te stappen, wist ik: dit is niet goed.

Mission accomplished!

26 November 2008, 15:15

Yes!!! Mijn Open Water Course is afgerond. Vanochtend heb ik de vierde en laatste Open Water Dive met succes voltooid. Het examen over de theorie ging ook goed: slechts 1 vraag fout van de 50. Ik heb nu dus mijn “duikbewijs” en mag nu zelfstandig duiken tot max. 18 meter diepte. Het was best hard werken, de afgelopen dagen. Maar het echte werk gaat nu pas beginnen.

Bericht vanaf de zeebodem

22 November 2008, 17:43

En ik maar denken dat het relax-gedeelte van mijn reis begonnen was, toen ik na een slopende busreis door de nacht het backpackersparadijs Dahab binnenreed. Relaxen kun je hier uitermate goed, met de tientallen cafes en restaurantjes aan de zee. Maar een PADI open water course is nog best hard werken.

Luxor

20 November 2008, 12:46

Vandaag is alweer mijn laatste dag in Luxor. Ik heb er 2 nachten in Nefertiti hotel geslapen, een zeer relaxed hotel midden in het centrum, pal naast de Luxor tempel. Hoewel het maar relatief kort was heb ik hier een hele leuke tijd gehad en veel gedaan. Ik ben daar nu een beetje van aan het uitrusten, en ben me aan het voorbereiden op de 17(!!) uur durende busreis naar Dahab.

Terug naar de Nijl

17 November 2008, 16:07

Hoi,

Even een berichtje vanuit Asyut, een plaatsje aan de Nijl. Eindelijk heb ik een internetcafe gevonden waar de pc’s nieuw zijn, de toetsen niet blijven hangen en de snelheid hoog genoeg is. Ik heb dus maar wat foto’s geupload, van de woestijn, cairo, en de pyramides. Zie daarvoor de betreffende berichten. Tot nu toe nog maar weinig foto’s gemaakt eigenlijk, vaak heb ik gewoon geen zin om dat apparaat tevoorschijn te halen of heb ik hem niet eens bij me.

Ik ben hier vandaag aangekomen vanuit Dakhla, de laatste oase die ik bezocht heb. Dakhla was eigenlijk een heel rustig en prettig stadje. Qua tourisme was het niet druk bezocht, en dat had als gevolg dat de mensen er nog heel aardig zijn.

De Giza Scam

16 November 2008, 15:52

Mijn mening over de egyptenaren is niet bijster positief. de gewone egyptenaar buiten de touristensector is op zich aardig en hulpvaardig. maar de egyptenaren waarmee je als tourist te maken hebt zijn vaak onbetrouwbare klootzakken. ik overdrijf niks. het is te vaak naar klotevolk, die ik het liefst met een ajax shirt in de f-side van de volle kuip zou willen pleuren.

Oasehoppen

15 November 2008, 18:24

salaam!

Het heeft even geduurd dat jullie weer van me horen. ik had eergisteren een heel verhaal getikt en toen crashte de hele boel. 🙁 dus nu tik ik het maar even in notepad en zonder hoofdletters want het tobo is te brak. ik kom net terug uit de woestijn, zit nu in de een na laatste oase Dakhla. heb er al 2 gehad, eerst bahariya, waarvandaan de tour startte, en farafra, waar ik alleen heb gewacht op vervoer hiernaartoe.

Lees meer »

“No sir, that hotel is no good”

11 November 2008, 13:44

Salaam!

Na een voorspoedige reis zonder noemenswaardige gebeurtenissen ben ik gisterenmiddag in Cairo aangekomen. Visa halen, geld wisselen en de customs gingen allemaal makkelijk en snel. Toen ik buiten stond ging ik op zoek naar een taxi, deze zouden zwart/wit moeten zijn en volop aanwezig. Ik kon er echter geen een vinden, maar natuurlijk kwam er alweer een “official taxi” op me af die me een nietszeggend pasje vol arabisch onder de neus hield. Lees meer »

Acute reiskoorts

8 November 2008, 14:20

Het plan was eigenlijk om het dit jaar wat vakantie betreft korter en dichter bij huis te houden. Ik wilde sparen voor die grote reis die ik al tijden aan het plannen ben. Maar je weet hoe het gaat met plannen, toen viel mijn oog bij toeval opeens op Egypte, of eigenlijk: op de lage prijs van tickets naar Egypte. Ik raakte geinteresseerd, gefascineerd, en toen slag onverbiddelijk de acute reiskoorts toe. Daar moet je gewoon aan toegeven. En als je dan toch naar een groot en ver land gaat, dan moet je ook zo lang mogelijk gaan. Minder dan anderhalve maand geleden heb ik mijn werkgever dus de stuipen op het lijf gejaagd, door vier volle weken vrij te nemen, al mijn overgebleven vakantiedagen.